מהו קרטוקונוס (keratoconus)?

עין

קרטוקונוס הינה מחלה המשפיעה על הקרנית

קרנית רגילה היא בעלת צורת כיפה ואילו בקרטוקונוס היא מקבלת בלט בצורת חרוט בגלל שינויים פרוגרסיבי של עובי הקרנית והיחלשות של מרכז הקרנית, דבר היוצר   א-סימטריה של הקרנית.

( תמונה המראה את הבלט החרוטי מימין לעומת הקרנית הנורמאלית בצורת כיפה משמאל)

מהם הסימנים ?

ישנם מספר סימנים שקרטוקונוס יכול לכלול

  • ראיה מטושטשת או מעוותת בעיקר לרחוק ולעיתים גם לקרוב
  • רגישות גבוהה לאור חזק וסינוור
  • הילות סביב עצמים מוארים
  • שינויים תכופים בחדות הראיה הדורשים שינוי תכוף במרשם

איך מאבחנים?

אנו מאבחנים ועוקבים אחר חולה הקרטוקונוס על ידי מכשיר משוכלל המבצע מיפוי של הקרנית. מכשיר זה אשר מודד וממפה את הקרנית, מספק לנו  מפת גבהים מדויקת של מיקום וגודל הבלט. נציין כי כאשר המחלה מתקדמת הבלט גדל והקרנית נעשית דקה יותר. לכן יש חשיבות גדולה למעקב ומיפויים נוספים לאורך השנים.

(מכשיר המיפוי ואחת המפות המתקבלות לאיתור והתאמת טיפול למטופל)

בנוסף אנו משתמשים במכשיר ה OCT המתקדם אשר מצלם את הקרנית ומודד את עובייה ואת העובי באזור הבלט,ובנוסף מאפשר מדידה מדויקת לצורך התאמת עדשות המגע המיוחדות.

( צילום מדידה והערכת הקרנית ע"י מכשיר ה OCT המשוכלל)

איך מטפלים?

למעשה אין תרופה שמטפלת במצב.אך ישנו טיפול משמר מצב שמאוד אפקטיבי אם מגלים את הקרטוקונוס בשלביו הראשונים והוא ה crosslinking לכן יש חשיבות גדולה לאבחון המוקדם.

טיפול קרוס לינקינג (cross linking)   מחזק את הקולגן בין סיבי הקרנית, משמר את המצב הקיים,מונע, ולעיתים אף עוצר את התקדמותו של הבלט.

טיפול נוסף הינו השתלת קרנית אך הוא פתרון המבוצע רק לחולים עם קרטוקונוס קשה ומתקדם מאוד וכאשר הקרנית בסכנת קרע.

איך אפשר לעזור?

הפיתרון לראיה המעוותת והסינוור שנוצר מהקרטוקונוס בכל שלבי המחלה, הינו התאמה של עדשות מגע בייצור מיוחד שיתאימו למבנה החרוטי של הקרנית.                                             

כאן באים לידי ביטוי מעל ל 25 שנים של ידע וניסיון של פסקל אורן האופטומטריסט  והבעלים של אופטיקליניק ובנוסף המכשור המשוכלל בו הוא משתמש לצורך ההתאמה הטובה ביותר לעיניים שלך.